Euroscola Day

Euroscola Day

Naši žáci v Evropském parlamentu

Ve dnech 14. 3. 2019 až 17. 3. 2019 se vybraní žáci z O3.B, O2.B a O2.C zúčastnili zájezdu do Francie. Zájezd byl organizován na základě výhry žáků O3.B v celonárodní soutěži Euroscola o jednodenní návštěvu Evropského parlamentu. Jarní kolo soutěže bylo věnováno volbám do Evropského parlamentu, které se uskuteční v květnu letošního roku. Během cesty do a ze Štrasburku naši žáci navštívili muzeum Mercedes-Benz ve Stuttgartu, prohlédli si město Štrasburk, Colmar a Riquewihr. Navštívili muzeum výroby sýrů a měli možnost ochutnat tradiční alsaské speciality v místní restauraci.

Hlavním bodem programu byla návštěva Evropského parlamentu, která se uskutečnila druhý den našeho pobytu ve Štrasburku. Program návštěvy odstartovalo přivítání v jednacím sále parlamentu a představení jednotlivých škol z 22 účastnických zemí. Za naši školu přednesly řeč Anička Požická a Barbora Podzimková, které představily Českou republiku a naši školu více než šesti stům účastníků. Zástupci jednotlivých škol ve svých projevech často hovořili o kulturních hodnotách jejich národů, o slavných lidech z jejich zemí, ale také o občanské odpovědnosti a morálních hodnotách, které jsou respektovány a vyučovány na jejich školách. Jako poslední představil svoji školu student z Velké Británie, který vyjádřil naději, že i přes odlišné názory mohou lidé zůstat přáteli.

Poté následoval projev a diskuse s místopředsedou Evropského parlamentu Rainerem Wielandem. Pan Wieland hovořil o potřebě vnímat Evropskou unii jako projekt, na kterém se podílí každý jednotlivec a který bychom neměli považovat za samozřejmost. Podle jeho slov „Europe isn´t self-evident.“ Následně odpovídal na otázky od studentů, které se týkaly témat, jako jsou bezpečnost a národní zájmy, migrace, ochrana životního prostředí, genderová rovnost, ekonomická a sociální problematika.

Po obědě žáci soutěžili ve hře Eurogame, při které pracovali ve skupinách složených z účastníků z různých zemí. V odpoledních hodinách žáci diskutovali témata, která se týkají problémů současného života v Evropské unii: životní prostředí a obnovitelné zdroje, bezpečnost a lidská práva, volby do Evropského parlamentu, budoucnost Evropy, migrace a integrace a zaměstnanost mladých. Závěry z diskusí a návrhy na řešení problémů prezentovali účastníci prostřednictvím svých mluvčích v druhé části odpoledne opět v zasedacím sálu Evropského parlamentu. Návrhy řešení byly podrobeny kritickým otázkám z pléna a poté o nich bylo hlasováno pomocí hlasovacích zařízení. Účastníci měli tedy možnost si vyzkoušet, jak je složité o důležitých věcech diskutovat s lidmi z různých zemí a pochopit tak, jak vypadá práce poslance v Evropském parlamentu. A také poznat a ocenit náročnou práci simultánních tlumočníků.

V závěru programu proběhlo i finále hry Eurogame. Čtyři nejúspěšnější týmy z odpoledního kola postoupily do finále. V zeleném týmu se do finále dostal i náš žák z O2.B, Karel Lhotský, kterému jsme drželi palce. Jeho tým, který ve hře odpovídal na otázky týkající se evropské geografie a hudby, se nakonec  umístil na druhém místě. Nabitý program skončil závěrečným vlajkovým ceremoniálem.

Cestou zpět do republiky jsme žáky požádaly, aby nám sdělili svoje dojmy. Hovořili a psali o tom, že celý zájezd byl pro ně skvělou zkušeností, příležitostí poznat nová místa a lidi, ale za nejsilnější zážitek většina žáků označila den v Evropském parlamentu. Zdůrazňovali především možnost komunikovat v angličtině o důležitých tématech. Za velice inspirativní a motivující do dalšího studia žáci považují setkání se studenty z jiných škol a zemí, jejichž jazykové znalosti a přehled o diskutované problematice převyšoval jejich úroveň.

Přikládáme fotodokumentaci a citujeme z hodnocení našich žáků, kteří se chovali velmi dobře a výborně reprezentovali naši školu i zemi během tohoto zájezdu a návštěvy v důležité evropské instituci.

„Dle mého názoru to byla pro všechny velká zkušenost. Pouze sedět v Evropském parlamentu je zážitek na celý život. Naše skupinka měla téma The Future of Europe a diskutovat se studenty z Německa, Polska a Bulharska byl pro mě velký zážitek. Také jsme si mohli procvičit naše komunikační schopnosti na vážná témata v angličtině.“

„Úžasný zážitek být obklopena cizími jazyky včetně televizních zpráv. Nehledě na krásné památky a hromadu suvenýrů si odnáším úžasnou zkušenost z parlamentu, kde nebylo zajímavé pouze téma daných skupin, ale způsob domluvy. Já osobně byla ve skupině Migration&Integration, v menších skupinách se studenty jsme probírali dané téma, všichni uměli plynule francouzsky, postupně nám všechno překládali, i když jsme základnímu smyslu jejich konverzace rozuměli. Je opravdu těžké se domluvit ve skupině s lidmi z 6 zemí. Konkrétně toto téma je podle mě hodně těžké a člověk si musí dát pozor, co říká, pokud je ve skupině s lidmi, kteří mají s migrací zkušenosti. Možná proto došlo v naší skupině k hádkám a drsné výměně názorů na toto téma. Na tenhle den budu vzpomínat vážně dlouho. Dovolím si ale říct, že jsme byli dobře připraveni a neudělali ostudu. Díky všem!“

„Musím říct, že za ty 3 dny ve Francii se můj pohled na francouzštinu změnil k lepšímu. Pro mě osobně bylo super, že jsem si mohla trochu procvičit jak angličtinu, tak i francouzštinu. Jsem ráda za to, že jsem měla tu možnost navštívit ta krásná města a podívat se do parlamentu.“

Mgr. Lenka Tampierová a Mgr. Michaela Baloghová 

Kalendář termínů

<února 2024>

PoÚtStČtSoNe
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
24
25
27
28
29